Talentonwikkeling
Vier Keer Wijzer
Wereldoriëntatie is een gebied waar de kinderen kunnen worden uitgedaagd hun ondernemende eigenschappen verder te ontwikkelen. Onderwerpen als biologie, aardrijkskunde, geschiedenis, techniek en maatschappelijke verhoudingen nodigen uit tot onderzoek en tot vragen.
Wij zijn een ‘Vier Keer Wijzer’ school. Dit houdt in dat we het vak Wereldoriëntatie bekijken en benaderen vanuit de acht meervoudige intelligenties. Het is een manier van werken, waarbij je uitgaat van mogelijkheden, capaciteiten en talenten van kinderen.
Elke drie weken komt er één vak aan de orde, bijvoorbeeld eerst Aardrijkskunde, de weken daarna Geschiedenis en Natuuronderwijs. Deze lessen krijgen daardoor meer aandacht en verdieping en de focus ligt meer op één onderwerp. Wij bieden thema’s die vormgegeven zijn vanuit de drie hoofdgebieden: Geschiedenis, Aardrijkskunde en Natuur.
De vele ‘bijvakken’, zoals Techniek, Cultureel erfgoed, Actief Burgerschap, Tekenen, Handvaardigheid, Sociale Redzaamheid, Verkeer, Sociaal-Emotioneel, Dramatische Expressie en Dans zien wij niet als aparte vakken op het rooster. Juist deze vakken zijn bijzonder geschikt om geïntegreerd te worden met de thema’s vanuit Geschiedenis, Aardrijkskunde en Natuur.
Talentenmiddag
In de groepen 3 t/m 8 is één middag in de week gereserveerd voor teken, handvaardigheid, muziek, drama (podiumkunsten) en technieklessen. Door dit aanbod proberen we het beste uit elk kind te halen.
In de vorm van een atelier/carrousel werken leerlingen met technieken en materialen. Elke project bestaat uit drie delen: in de eerste les de introductie op de techniek en/of de materialen en een onderdeel kunstbeschouwing. Daarna gaan de leerlingen een ontwerp maken. Tijdens de tweede les wordt het ontwerp uitgewerkt en gerealiseerd. In de derde les wordt het werkstuk afgerond en reflecteren de leerlingen op zichzelf en op het werk van een ander.
Drama en dans komen via een roulatiesysteem aan de orde. Steeds worden er in de voorbereiding van de periodesluiting aandacht aan besteed. Alle klassen voeren minstens twee keer per jaar een toneelstukje, een lied of iets anders op tijdens de periodesluitingen (Breek de maand show). Nadoen van een ander is leuk, uitdagender is het om een eigen stuk te spelen of te zingen.
Elk schooljaar bezoeken leerlingen theatervoorstellingen, speciaal gericht op hen. Deze voorstellingen zijn of in het theater of worden op school opgevoerd.